Port de Soller – Cala San Vicenç – Port de Pollença – Port de Alcudia

Ho vam fer! La costa de Tramuntana ens va deixar passar, i no estàvem mirant. Sóller va ser una parada deliciosa. Un dels millors exemples de desenvolupament sostenible de l’illa. I hi ha fonts que distribueixen aigua als ciutadans. Sense haver de pagar. En els restaurants i bars, hi havia qui ens va tractar d’enganyar, com sempre, amb els trucs habituals: .. “l’aigua no és potable, no la podem servi, té molts residus i calç.” Mentides i queixes. Els restaurants a Europa i, si no m’equivoco, a Espanya, no pot no tenir aigua potable. Si no la té s’ha de trucar a la policia i aquesta està obligada a tancar-lo immediatament. També hi ha una llei europea que diu que un restaurant o bar té l’obligació de servir l’aigua potable de l’aixeta a qualsevol que pregunti. Obligació! Et convido a que facis el mateix. No sigueu tímid, ni covards. Informeu les empreses d’aigua locals. L’aigua potable a la gran majoria dels casos és millor que l’aigua embotellada. Més controls, no es conserva en plàstic, no necessita res, tan sols netejar-la i una mica de clor que s’evapora ràpidament. Defensem el dret a l’aigua!Aigues_Potables A Mallorca l’aigua només realment no potable és a Sa Pobla, gràcies a la generositat ruixats amb pesticides i fertilitzants (Bayer, Monsanto i tots els de la llista Vergonya, gràcies) per mantenir la cultura intensiva no sostenible de patates i verdures. A vegades 4 collites a l’any. I també, l’aigua no potable, per raons incomprensibles a Porto Colom. Bé, Sóller em va donar aigua, a tot arreu i, al final, però, quantes paraules, gairebé batalles de vegades. Li sembla bé? Venc aigua que ve del cel, lliure per a tothom. A quant el suplement d’aire? El lobby d’aigua embotellada, els delinqüents reals empresaris, han convençut així administracions i restaurants. Molts, gairebé tots, i les fonts públiques estan tancades. A Sóller no. A Fornalutx tampoc. Hi ha un botó per evitar el malbaratament innecessari i fins i tot una cullera per beure. Gràcies a les autoritats locals! Recomano, sobre el lobby d’aigua embotellada, per veure aquest documental Flow. Al Port trobo els pescadors d’arrossegament habituals. Em fan tan de mal que no m’atreveixo a entrevistar-los. Són pobres de mentalitat. Tots. Es dediquen a raspar el fons d’un mar malalt. La Mediterrània és ara una piscina. A Mallorca podem menjar peix que gairebé ariba exclusivament d’Àfrica, Nord d’Europa, Amèrica del Sud. Moltes gràcies a aquests excel·lents pescadors que han destruït el seu i el nostre mar. Un mar que va donar vida a molts abans que ells. Motors i vaixells massa grans en mans de petites ments. El nostre llaüt va ser construït per a la pesca. Per què no tornem, en algunes zones, a la pesca només de vela i rem? Ja s’està fent en molts altres països. A Falmouth al Regne Unit, al Golf de Morbillan a França .. Sortim de Port de Sóller en el matí del 6 d’agost. Només nosaltres. La Nautiluca, el nostre vaixell de suport ens ha abandonat. El motor (com passa sovint) tenia problemes. Gràcies per acompanyar-nos en tres etapes. Fins a la propera. Només esperem a navegar. Sols estem i tan sols desitjem navegar. Dues hores remant i després s’aixeca un vent del SW que va augmentant lentament. La Serra de Tramuntana és una preciositat. Pobles enfilats, muntanyes de més de 1.000 metres sobre el mar. Pocs i no del tot segurs refugis. Bellesa dura, difícil. Per tan sols uns pocs. I per això, ha sobreviscut als especuladors que busquen diners fàcils. Només unes construccions de terror al Port de Sóller. El de sempre: corrupte i corruptor. Misèria. La ignorància i el ridícul junts. No saben, no poden veure el mal que han fet. Ells no entenen que la bellesa i el respecte al final són també molt més rendibles. Després de set hores en vela, meravelloses set hores, arrivem a Cala Sant Vicenç. Un somni de badia. Trobem aquí un parell de museu d’horrors. L’Hotel Don Pedro, una obra mestra de l’estupidesa humana, i la urbanització sense història i sense gràcia. Obscè. En el progressiu abandonament, és clar. Només una permanència lobotomitzada en aquests búnquers. Arribem a la base de Don Pedro, que arriba fins al mar pràcticament (..tsunami voldria !!) després d’haver ingressat bellament a vela i re. Aigua turquesa. Barca a pedal vermell en estil Don Pedro, fauna molt barata. Una cala protegida a mà dreta, un refugi i antigament utilitzat per a guarir un llaüt i restem a la platja. Feliç després de 22 milles recorreguts. Estimats socorristes ens donen la benvinguda. David i Dragan, qui es va unir a nosaltres per fotografiar a la nostra arribada, dormen al vaixell, i jo a tornar a Port de Pollença per passar la nit. Eulàlia Valldosera, la nostre convidada, pren algunes fotos amb indicació precisa de la petita grandària del nostre horitzó.Port de Polenç_1Port de Polenç_2 Entre cometes: estic escrivint des del passeig marítim de Port de Pollença. Hi ha una via tranquil-la per a vianants. Però m’hi separa un altre tipus de trànsit pesat que rivalitza amb el de Nàpols. Absurd! El millor lloc de la ciutat està contaminat pels homes amb la síndrome del penis amb el seu pet Harley, autobusos sorollosos, i motocicletes. I ja no és un anell perfecte per evitar això. Aquests són Pazzi Pollencini !! PCPS Dia següent. Sortida des de Cala Sant Vicenç amb un “terral” (vent desde terra) perfecte. Després de mitja hora de navegació el vent para, remem a dos nusos, amb la bella Dragan que ens pesa, i ens dirigim cap a l’últim cap de la Costa de Tramuntana: Cap de Formentor. Vent en contra i el “sofà amb el motor” habitual (definició d’Eulàlia Valldosera) que ens dona belles onades costerudes. Senyors i mariners són el que hi ha en aquest lloc. Excepte rares excepcions, molt rares. Capitans compàs per compàs, com diu el meu amic Fernando Heras Planas. La costa torna a ser una meravella. Penya-segats de pedra calcària de 300 peus i més, coves, cobalt aigües blaves, dofins (tímids), torres de vigilància del segle XVI, empremta genovesa clara. Un crit petrificat, parafrasejant Herzog! I un llarg crit. Quan es canvia a la fatiga i es rema contra el vent, el cap Catalunya, ja es veu el cap i el far de Formentor, 208 metres sobre el nivell del mar, entenem que hem passat amb seguretat aquesta costa de Tramuntana. Estem feliços. Dragan pren algunes imatges fortes. Hem navegat sols, a rem i vela, sense motor i sense vaixell de suport, igual que fa 1000 anys. Amb els mateixos sons, sorolls i temors estesos. Les mateixes alegries simples i profundes. Només el “sofà amb el motor” que pasa, veïns negligents que pertorben aquest món etern, arcaic, indiferent a la petitesa dels éssers humans, ni amic ni enemic, “còmplice en el cas dels nostres irrequietudini,” com va escriure Joseph Konrad, coneixedir de les grans rutes de mar que n’havia vist molt . Els ximples incapaços i perillosos impulsats (perdó per l’arrogància, però no puc anomenar-los ‘intel· ligents’) que augmenten cada vegada més per seguir creant males ones. El vaixell amb fons de vidre malgrat la meva crida a través de la ràdio per baixar la velocitat, com la regulació marítima, no alenteix i crea una ona molt empinada i perillosa que ens fa ballar. Un criminal i incompetent que té a la seva mà la vida de moltes persones. Va posar en perill les nostres nobles fustes de Nova Catalina que podria haver estat revocada. Vaig a presentar una queixa. Tenim el vídeo. Tres idiotes van a fer coses perilloses. Un home de família amb un taüt que s’assembla a un vaixell, o viceversa, amb 400 cavalls de força, es converteix en uns pocs metres de distància, sense cap raó, excepte el seu exhibicionisme, vaixell ràpid amb la paraula “busseig”, i 12 persones, passa molt a la vora i talla la nostra ruta abans de Punta Avançada, va a 30 nusos, i un altre “sofà de motor”, sempre Passant a la proa de la nostra ruta. Un món difícil per a aquells que vulguin navegar i remar en un vaixell petit. Un gran amic, Thomas, ens surt a la trobada a bord del seu catamarà Félix amb l’artista Eulàlia Valldosera. ThomasEstem situats a Cala Murta. Bella. Aigua verda i turquesa. Acolleix Dragan a bord i ens dóna Eulàlia Valldosera, artista, bella i profunda.Eulalia(Aquests dies Eulàlia Valldosera, el que m’uneix una relació que va més enllà de l’amistat profunda estava molt a prop del nostre projecte. En els dies d’espera, potser el viatge més cre-activa (i al qual dedicaré més atenció en el proper post) em va donar la seva visió de les coses, una anàlisi que sovint se m’escapa. Em va ajudar a entendre, per veure el que hi ha sota les ombres i la llum, per complir amb el descans i la cura. Entrada E ‘al viatge amb entusiasme i plena participació. Fins i tot quan el silenci de la fatiga li ennuvolava la ment i doblegar els braços). Un altre estimat amic, Diego Riera Hevia, instructor al Club Nàutic Port de Pollença, navegant amb el seu mestral amb el seu Primrose s’apropa per saludar-nos. Són gestos que són agradables. Altres vaixells, sobretot tradicionals, n’hem vistos pocs. De fet, per ser una mica més precisos, no n’hem vist ni un, des de Cala Gamba, o des del dia de la nostra partida. És una mica trist. Després, cap a Porto Pollença. Amb el vent a les veles. Les emocions fortes. En arribar al port veuiem el distribuïdor idiota del taüt motoritzat. El recordo el fet i ell em m’ignora. No puc ajudar-me a mi mateix d’insultarlo. Pretenciós que s’enfronta a presumir davant els seus fills i la seva esposa que la compadeixo. Cap reacció. Veiem una cara amable al moll, un gran amic, Sebastià Vidal, fuster que va construir els rems, el pal i el bauprès de Nova Catalina. No només ha vingut a esperar-nos sinó també va portar una caixa de melons de Vilafranca de Bonany i altres vegetals.  Sebastia Sebastia1Un regal en particular ens mou. Una branca d’olivera, símbol de pau, i una de llorer, símbol de la victòria. Símbols d’aquest antic Mediterrani. Em pregunto si els homes del “sofà amb motor” mai han rebut un regal així? Demà ens anem per Port Alcúdia. A les 7 ve Joan, un amic de David i la vela llatina. Nosaltres rebem el do de l’aigua des d’un catamarà dissenyat per Wharram amarrat al costat de nosaltres. Comencem a remar. No hi ha vent i fa molta calor ja. L’aigua és clara, es pot veure la part inferior fins a 8-10 metres. Un munt d’herba de mar, posidònia, (una planta fanerògama valuosa que viu al fons de l’oceà) que oxigena bé l’aigua. Hem de doblegar Cap Pinar, el penúltim dels nostres caps difícils. En tres hores que suem a la peça. Joan remant fort. Massa. Manté una batalla amb el seu ritme. Després del Cap encara Cap Menorca i després el vent! Penya-segats i tir, l’aigua prístina amb ones llargues, però baixes. A l’hivern aquí, amb els temporals de tramuntana, és millor no anar-hi. Després de la segona part per fi tenim un ‘Embat’ (vent tèrmic) pel través que ens permet hissar les veles. Ens fa lliscar a gran velocitat al llarg de l’escarpada costa de la badia d’Alcúdia. David, com sempre, porta el vaixell amb la seva meravellosa saviesa marinera. Són un sol cos. M’ensenya molt. En conjunt. Gràcies David! Per primera vegada, repeteixo, des de la nostra sortida de Cala Gamba, 27 juliol de 2014, que un llaüt ens dóna la benvinguda. És s’Agustina, salvat de la destrucció i mantingut per un grup de voluntaris, incloent Joan, Toni i altres. És un bell vaixell. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Rebre dels membres de la tripulació dell’Agustina un raïm de raïms de vi dolç, i els nivells locals. Plaers de la Mediterrània. Una vegada que les persones van emprendre guerres per poder degustar raïm d’aquestes illes afortunades. Amb al so etern de l’aigua que toca el casc, sense el soroll del motor de ximple, voregem l’illa de l’Alçanada, amb el seu pintoresc far. Al fons d’un camp de golf. VERDISSIM! Bell per mirar, malament a incórrer en una illa on l’aigua és preciosa. No podrien usar-lo per a alguna cosa més intel · ligent i sensible que llançar una bola en un forat? Alcúdia, per contra, Port d’Alcúdia és una urbanització lletja que ha arruïnat a una bella badia. Les ruïnes de l’antiga central elèctrica són potser l’únic bonic (en el seu deteriorament arqueològic i progressiu) de la badia. És una pena realment, la natura havia estat generosa amb aquesta part del món. Una llacuna on s’estenien diverses fonts, i la protecció dels vaixells. I també és una ciutat que els talaiots, els romans, els bizantins, els musulmans del nord d’Àfrica, i després els catalans havien construït amb respecte i intel·ligència. Ara des del Port Alcúdia a Can Picafort és una successió d’horrors edifici. Tot per un turisme de baix rang. Molt molt barat. Els cavalls suats i prims, i maltractats, sota aquest poderós sol, tirant de carruatges tristos, els trens del model per als turistes suats, trens sense rails, restaurants de menjar ràpid, botigues i supermercats que venen menjar ferralla a crònicament obesos i amb la cara vermella. Parc temàtic i ‘no-lloc’ per als consumidors a l’estranger. Les coses vistes i revistes mar a tot el món ia la Mediterrània, en particular en aquest lloc idiota. L’única bellesa i qualitat que es manté és el centre d’Alcúdia, l’antiga Pollença romana, enfilada en les seves muralles medievals. I en els nostres cors i en les ments dels pocs que estan lluitant per salvar aquesta bellesa. Estem convidats, després de la nostra arribada, la casa de Joan. La seva esposa ens entreté amb afecte i generositat. Cuina un àpat gloriosa amb peix fresc, verdures del seu jardí i l’aigua del pou. El que vostè demana? Joan em mostra amb tristesa que al costat de casa van ser segats sense raó, uns vells roures centenaris que donaven ombra, oxigen i alegria en aquest món. Quant de temps es necessita per veure créixer una alzina? Només hi veu la natura. Al final, els cicles llargs són per nosaltres. I com esborrar una ferida a la bellesa tan profunda? I el sentit comú? Aprenc molt d’aquest viatge. El meu amor per la Mediterrània i el seu veritable amor creix, també creix a mesura que el meu odi, el meu càstig pels seus habitants de manera que aquells que no poden viure en harmonia i tan incapaç de complir-la. Ells no saben el que es perden. Bescanvien badies turquesa pels Jacuzzi de plàstic, oliveres mil · lenàries per palmeres i gespa de plàstic, pots de fusta per senyors de plàstic sofà motor, cases de pedra noble per búnquers de formigó. M’he preguntat, jo que he viatjat una miqueta pel món amb el meu vaixells, he vist arribar navegants solitaris i sempre els han rebut amb els seus balls folkclorics, els seus menjars i les seves diplomàcies, perquè expliqués els seus viatges i les seves aventures. I aquí no he vist res de res de res. Només algun ball folckloric en rares ocasions i comemoracions. El dia de Sant Pere. Els turistes es pregunten on és la cultura del poble? On estan els Mallorquins? Existeixen el mallorquins que no pensen res més que en el bon vi i el “pa amb oli? Provoco òbviament. Espero una reacció. Salutacions encantades (i, de vegades, enutjat) Giacomo G&D